Projektplan


Målgrupp:
Gymnasieelever i kursen Film- och TV-produktion med tidigare grundläggande kunskaper inom filmproduktion och redigering.

Mål:
Projektplanen beskriver ett moment i kursen Film- och TV-produktion för en fiktiv media- eller filmklass. De delar av kursplanen som beaktas i det här momentet är förutom filmarbete (inkluderar även förarbete, redigering), även dramaturgisk genomgång och upphovsrätt. När eleverna får tillgång till webbsidan/bloggen har de alltså en längre föreläsning/diskussion samt genomgång av instruktionerna bakom sig. I dessa instruktioner ingår att de förväntas interagera med webbsidan, dock utan krav på antal kommentarer och så vidare.

Det finns främst två tankar bakom denna webbsida som mötesplats för momentet. För det första syftar sidan till att främja elevernas eget ansvar inom gruppen, men också att ge dem möjlighet till att jobba med momentet även utanför lektionstid om de vill, då de ändå kan ha lärarkontakt och tillgång till det material de behöver. Detta bygger på mina erfarenheter av att elevernas kreativa inspiration kan infalla när som helst och inte nödvändigtvis då den förväntas infalla utifrån schemat. Lärarkontakten behöver för den skull inte försvinna utanför nätet, främst genom att läraren finns tillgänglig som vanligt under lektionstid. För det andra fungerar sidan som ett exempel på uppgiftens andra del. Eftersom upphovsrätten ingår i momentet är det viktigt att eleverna publicerar sin film på ett sådant sätt att andra kan ta del av den, därmed undkommer man den "kringgående pedagogiken" med att det är okej att t ex använda skyddad musik i filmen då vi bara ser den inom klassrummet. En annan fördel med sidan är att då eleverna förväntas interagera med den, får alla tillgång till samma information och hjälp!  

Arbetet sker i grupp under en tid av fem veckor. Själva arbetet beräknas ta fyra veckor, men då teknik är inblandat bör enligt min erfarenhet en extra vecka inkluderas. Om allt fungerar som det ska blir den sista veckan ett tillfälle för eleverna att finputsa sina film- och webbproduktioner. Planen ser alltså ut på följande vis:
* Vecka 1 - genomgång av dramaturgimodellen, förproduktion, filmning.
* Vecka 2 - förproduktion/filmning.
* Vecka 3 - filmning, redigering, webbsida.
* Vecka 4 - redigering, webbsida.
* Vecka 5 - webbsida, "finlir" + redovisning.
Vid avslutat moment bedöms eleverna utifrån hur de omsatt den dramaturgiska modellen i praktiken, om de beaktat upphovsrätten och hur de redovisar sin produktion på en webbsida avsedd för detta. Stor vikt läggs vid elevernas förmåga att kunna motivera och reflektera kring sina val.

Syfte:
Momentet syftar till att ge eleverna kunskaper om enklare filmarbete utifrån en dramaturgisk modell. Eleverna förväntas även publicera denna på någon form av webbsida, en sida som också ska gå i linje med filmens innehåll/budskap. I momentet ingår alltså att göra en kort filmproduktion utifrån en dramaturgisk modell samt presentera denna på bästa sätt på nätet med stöd av och interaktion på denna sida.

Ytterligare ett syfte med denna webbplats kan vara bra att lyfta fram här: nämligen att se detta projekt som ett försök till att använda webb/IT på annorlunda sätt i undervisningen. Därför tänker jag mig i en uppföljning av detta moment att eleverna får utvärdera om webbsidan fyllde någon funktion i deras ögon, hur de använde den och hur den skulle ha kunnat användas annorlunda. Framtida webbprojekt skulle därmed kunna utformas utifrån elevernas kommentarer och kritik. 

Resurser

De resurser som använts som i form av programvara för det här webbprojektet är de redskap som blogg.se erbjuder på sin webbplats för att skapa en webbsida. Jag har även använt mig av bildprogrammet GIMP för att redigera bilder. Samtliga fotografier inklusive headern/bakgrundsbilden är tagna av mig själv, därmed äger jag också rättigheterna till dem. Detsamma gäller rättigheterna till filmsekvensen på exempelsidan.

 

STORYBOARD

Sida 1 (välkomstsida): framsida/index.html
Typsnitt
Rubrik 1: Times New Roman, Georgia, serif - 18px
Brödtext: Lucida Grande, Arial, sans-serif (tre alternativ för olika webbläsare) - 14px
Bild: sida1bild1.jpg
Länkar: menylänkar (styrda av blogg.se)

Sida 2: instruktioner
Typsnitt
Rubrik 1: Times New Roman, Georgia, serif - 18px
Brödtext: Lucida Grande, Arial, sans-serif (tre alternativ för olika webbläsare) - 14px
Bild: sida2bild1.jpg
Länkar: menylänkar (styrda av blogg.se)

Sida 3: stöd/hjälpmedel
Typsnitt
Rubrik 1: Times New Roman, Georgia, serif - 18px
Brödtext: Lucida Grande, Arial, sans-serif (tre alternativ för olika webbläsare) - 14px
Bild 1: sida3bild1.jpg
Bild 2: extrabild.jpg
Länkar: menylänkar (styrda av blogg.se)

Sida 4: exempel
Typsnitt
Rubrik 1: Times New Roman, Georgia, serif - 18px
Brödtext: Lucida Grande, Arial, sans-serif (tre alternativ för olika webbläsare) - 14px
Filmklipp: inbäddad via YouTube
Länkar: menylänkar (styrda av blogg.se)

Sida 5: projektplan
Typsnitt
Rubrik 1: Times New Roman, Georgia, serif - 18px
Brödtext: Lucida Grande, Arial, sans-serif (tre alternativ för olika webbläsare) - 14px
Bild: flodesschema.jpg
Länkar: menylänkar (styrda av blogg.se)

PROCESSBESKRIVNING
Uppskattningsvis har jag lagt ner mellan 15-20 timmar i veckan på momentet med webbplatsen. Egentligen skulle jag vilja säga att det tillkommer ytterligare tid om man räknar med tankekraften som gått åt, då jag under momentets två första veckor konstant tänkt kring hur jag ska lägga upp det hela. Då uppgiften är utlagd under ca fyra veckor såg min planering ut på följande vis:
*Vecka 1: planering av innehållet och syftet med sidan.
*Vecka 2: flödesschema, projektplan, skapa användare på bloggplattform, surfa runt på nätet för idéer.
*Vecka 3: bygga sidan, göra alla bilder/bakgrunder osv. Publicera första versionerna, söka lösningar på hinder.
*Vecka 4: finlir och inlämning.
Planeringen har jag lyckats följa enligt ovanstående. Eftersom jag började med att skissa på flödesschema och projektplan när jag valt innehåll gick arbetet smidigt, vilket jag tror även ledde till att de hinder som jag stötte på efter vägen inte kändes lika frustrerande utan mer lockade till att hitta bra lösningar. Fotografierna fixade jag hemskt nog i Gimp, men det är enbart för att jag än så länge saknar Photoshop (trots att jag är en entusiastisk hobbyfotograf).

Jag valde att arbeta via blogg.se som jag var bekant med sedan tidigare och det var ett bra val ur tidsaspekten. På så vis kunde jag koncentrera mig på innehållet och utformningen utan att behöva sätta mig in i hur sidan fungerar från grunden. Jag valde inget särskilt tema av de förslag som finns eftersom jag ändå planerade göra om sidan efter eget tycke. Tack vare olika hjälpsidor på nätet hittade jag stöd i arbetet med design och koder för kodmallarna. Det fanns såklart nackdelar också med valet av blogg.se. Det största problemet är att en blogg är väldigt begränsad som webbplats, åtminstone via den plattform som jag använde. Ett exempel är avsaknaden av statiska sidor. Jag försökte hitta hjälp för att kunna ordna inläggen i den ordning som jag ville, men det verkar vara omöjligt. Av den orsaken fick jag göra sidorna i omvänd kronologisk ordning för att få rätt ordning på sidomenyn. Detta upplevde jag som ett problem tills jag insåg att det var möjligt att gå in och ändra i tidigare inlägg. På så sätt behövde inte sidorna vara färdiga när jag publicerade dem. En annan nackdel med blogg.se är reklamen. Eftersom denna sida är till för en fiktiv klass tycker jag dock det går att ha överseende med reklambannern. Jag försökte hitta ett sätt att flytta reklamen nedåt och utom synhåll, men det ville inte fungera. Om jag skulle använda den här sidan i framtiden, eller genomföra något liknande, skulle jag välja ett alternativ som inte innehåller reklam. Jag tycker inte det hör hemma i skolsammanhang.  

Det som jag tyckte var svårt var att hitta en bra avvägning i hur mycket text som behöver finnas på varje sida och på hela webbplatsen sammantaget. Många gånger kan det bli rörigare med mer text och att textmängden istället för att förtydliga försvårar förståelsen, vilket jag också upplevde att min första version var och gjorde. Därför har jag bantat ner textmängden avsevärt. Jag tänker mig också att det kan främja elevernas lust att interagera med sidan om den inte innehåller kvävande mycket information.

REFERENSER (vid utformning av innehåll och sidbygge)
Designa din Blogg: http://www.designadinblogg.se/
Skolverket: http://www.skolverket.se
Skolverket/Kolla källan: http://kollakallan.skolverket.se/upphovsratt/fakta/
VooDoofilm: http://www.voodoofilm.org/
YouTube: http://www.youtube.com


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback